Followers

Pages

Saturday, February 2, 2008

jantayu black pepper hOuse

JBPH crewz.. frOm left, abit, jaliey, me me me, eshump, bapak, nazar, arine n ain.


untuk yang tak tahu apa itu jantayu black pepper hOuse, ni lah aku nak citerkan sikit kat sini hehe.. ianya adalah sebuah restOran makanan segera atau lebih dikenali dalam bahasa uganda nya ialah fast fOOd restaurant thehehe... Ok.. asal usul JBPH ni adalah sebuah stall burger milik abg aku.. iaitu eshump trang tang tang.. ahahaha.. dah wujud sejak tahun 2000 lagi.. abg aku jual burger yang disertakan dengan kuah black pepper yang di kacau-kacau di atas dapur Oleh dirinya sendiri.. dengan erti kata lain, kuah black pepper yang dia sindiri bikin lahhh.. melalui pemerhatian keluarga aku, kira alhamdulillah gak lah sambutan burger abg aku nieh kat kuching.. lupa nak cakap.. kat kuching yerrr kat kuuuuuuuuuuuuching. sales sehari bOleh tahan.. tak mO shakap la kat sini berapa ek.. nanti Orang kata shOw Off plekkk.. sO, hampir 7 tahun dah berniaga ngan stall, tercetus lah idea nak memperkembangkan bisnes abg aku nieh.. tapi kali nie aku ngan abg aku la skali bergabung tenaga.. skali lah ngan apak aku..



ni lah unifOrm kita Owang.. dari blakang je la.. depan tak yah ahaha





di awal Operasi

pada 1hb september tahun 2007, maka dengan rasminya JBPH telah berOperasi di jalan haji taha, kat tempat yang sama tempat stall abg aku dulu.. cuma kali ni berbentuk sebuah kedai makan lah... ketika itu, cuma aku ngan abg aku je yang jadi cashier.. abit dan ain jadi tukang masak kat blakang.. wOhhhh.. memang kelam kabut babe.. susah gak keja 4 Orang je.. kena ada sOrang lagi utk jadi packer dan hantar benda makan.. hrmm ye la baru lagi kan.. tu yang kelam kabut tuh.. at least dah nampak apa masalah yang timbul masa mula2 tu.. sO kita Orang ambik langkah utk sOlve e prOblem lah..


kebetulan plak kena time puasa.. dah betOl2 kena time nak raya, custOmer serbu restOran kita Orang.. perhhh tensiOn siOtttt.. dengan Order lambat sampai.. sampaikan aku yang jadi cashier time tu tak berani nak dOngak muka tengOk custOmer.. bila nampak je depa suma berdiri ramai² tunggu Order depan kaunter.. aku rasa cam nak cabut lari je time tuh.. keadaan jadi tegang gila kat dalam restOran... ye lah.. memang tak leyh handle bila bekerja hanya 4 Orang je.. menu yang kita Orang ada time tuh lebih kurang 48 menu. dOrang pun paham gak kOt ngan keadaan kita Orang.. ye la masih terlalu baru...


aku pun sebenarnya kutip pengalaman keja sewaktu aku bekerja ngan kfc warta di bangi dulu.. lama gak aku ngan dOrang.. banyak gak lah procedure² kfc yang aku serap dalam restOran kita Orang nieh..


masa berlalu.. staff aku pun bertambah².. ada yang datang.. ada yang pergi.. kalau ada masa memang aku nak bukak lagi satu blOg khas utk JBPH je.. utk masa sekarang nie, staff aku majOritinya lelaki.. aku memang percaya skit ngan kerja lelaki nieh.. maksud aku kerja² berat kat dalam restOran memang sesuai utk lelaki lah.. tambahan plak kat bahagian dapur dipenuhi dengan equipment² yang panas² belaka.. nak kena tukar minyak segala tu memang kerja lelaki.. pOmpuan tak sesuai.. ahahaha..





abit, jali dan bibi ~fOOd preparatiOn~






custOmer


aku nak citer pasal custOmer gak lah.. terima kasih kepada custOmer² kami yang dihOrmati.. tanpa kOrang.. sapa lah lagi nak makan makanan kat restOran kami nieh ahehehe.. cuma pesan ku satu sahaja kepada semua custOmer² yang ada di malaysia nieh.. kalau bOleh laaa.. tak bOleh nak buek cOmanO kan.. ni cuma cadangan aku sahaja lah.. kalau bOleh.. apabila selesai makan tu.. kalO tak nak buang sendiri dalam tOng sampah pun.. at least.. at leasttttttttttttttttttt... kemas² lah meja tu skit.. mungkin ada gak yang perasan, kalau custOmer dari Oversea.. tak kira lah mat saleh ke Orang jepun ke.. depa tu kalau lepas makan.. musti buang sendiri dalam tOng sampah.. kenkadang aku tak faham kenapa Orang malaysia berat tulang nak buang sisa makanan sendiri... tak malu ke Orang luar nampak Orang kita lepas makan sepah² atas meja?? aku dah lama praktik benda ni since bekerja dengan kfc lagi.. everytime makan kat luar.. kalO aku tak buang pun sisa makanan tu.. aku kemas² sisa makanan aku tuh.. tak de la nampak cam jin lepas makan je kan hehe.. jangan amik ati nOOOO.. kenyataan nieh.. cuba tengOk sekeliling kita.. betOl tak apa aku cakap nieh..



custOmer² yang bertandang.. tq we luv u huhuhu..

wani sedang mengambil Order custOmer² yg sedang Q d kaunter




nanti lah aku update balik.. nak buat kerja lain lak.. hehehe.. daaaaaa

2 comments:

asphyxia said...

Pok, tumpang tanyak pok, ada sik U provide delivery service pok? Mun ada, mok ngorder pok. Pakey lunch kat opis pok. Sekali sekala pok.

emOtsuXX said...

aheh.. mun banyak sik kesah pOk.. bOleh.. mun lagik 2 3 igek.. sik juak kamek Org maOk pOk.. apa terpOk pOk tOk.. pOk amai amai kahh ahahahahhaha.. u knOw hOw tO cOntact me haaa.. hehe